Träna bra för det mesta!

 

Att äta rätt är trots allt inte allt. Även om man äter bra mat, behöver kroppen röra på sig. Våra kroppar är ju fortfarande anpassade till en stenåldersmiljö, fastän vår omgivning och våra liv förändrats i grunden. Istället föra att leva på stenåldersvis sitter vi allmera stilla, och våra kroppar tar stryk av det. Då är det bättre att röra på sig. Ut och vandra eller springa är något som kropparna mår bra av. Men om man är trött då? Det är svårt att komma igång om man inte är van vid motionerande, om man inte har hund då. Men det finns hjälp att få. Några bra råd är:

  • Lägg upp ett träningsschema
  • Testa först olika motionsformer, kanske du hittar något som just du gillar?
  • Vad vill du med motionen? Bränna fett? Få bättre kondition? Eller bara röra lite mer på dig?
  • Ta hjälp av en kompis – har man lovat någon att börja motionera, är det inte lika lätt att strunta i det om man kommit överens med någon att göra det tillsammans!
  • Träna hemma lika bra som borta

    Har du svårt att komma hemifrån? Många med småbarn hittar helt enkelt inte den där tiden till att komma igång med motionsträning. Då kan man lika bra göra motionspassen hemma. Köp hem ett löpband. Inte särskilt dyrt. Eller vill du hellre ha en motionscykel, går lika bra att cykla hemma som borta. Köp hem ett par hantlar och sätt ihop ett eget träningsschema. Börja med 5 raka lyft med armarna sträckta rakt ut från sidan. Känns bra i armarna för den som inte tränat förut. Ta sedan 5 lyft med raka armar lodrätt i luften, sedan har du armen i böjningsläge och hanteln under hakan, sänk och lyft 5 gånger. Benen kan du träna med att ha båda hantlarna i händerna längs med sidorna och fall framåt med böjt knä (knäböjning). Gör det 5 gånger, vardera ben. Håll hantlarna längs sidorna och böj dig framåt samtidigt som du böjer knäna. Allt detta är bra motion och tränar dina muskler. Lycka till med träningen!

    11 sep 2017